Samoa - Måndag 2

Vi landade 4:55 på måndag morgon, alltså ca 13 timmar innan vi åkte. Datumlinjen kommer att förbli ett mysterium, tillsammans med WTC attacken, mordet på Kennedy och vart mina Quicksilver-boardies har tagit vägen.

Vi började med att ta ut pengar på en ATM på flygplatsen för att sedan ta en Taxi till vårt Hostel, 1848 Princess Tui Inn. När vi kom fram satt det en trött men trevlig personal och väntade på oss, vi var antagligen inte särskilt trevliga då vi bara tog emot nyckeln och gick in och kraschade. Frukosten serverades mellan 7 och 9, men den skippade vi gladeligen.

Vårt första hem, madrasser, myggnät och alldelee, alldeles underbart!

Vi vaknade igen runt 12 och var hungriga så vi duschade och gick in mot Apia, Samoas huvudstad. På vägen dit gick vi in på en restaurang och åt en Italiensk lunch, inte vad vi hade väntat oss men gott var det. Efter lunchen kom vi in till Apia, redan på vägen in träffade vi Peter, en kille från Samoa som visade oss runt i staden och vart man skulle gå och inte gå. Vi fick en rundvisning av marknaden och han tog även med oss på en tur utanför Apia och vi åkte förbi Rober Louis Stevensons hus (han som skrev Skattkammarön). Efter en rundvisning så sade vi hej då, handlade mat på Apia Supermarket och gick hem för att laga middag.

Jahap, Valbo kan slänga sig i väggen!

Luke bjuder på mellanmål i vår vackra träbuss

Tillbaka på vårt hostel lagade vi mat och funderade på vad vi skulle göra dagen efter. Vi hade vår lonely planet bok men det var svårt att veta vad vi absolut skulle se och vad vi kunde leva utan. Då hade vi tur och träffade Steph och Lea, två backpackers från Tyskland och Österrike. De hade en plan att åka till sydsidan av ön och bo på en ö. Vi diskuterade med dem och vi bestämde en färdrutt genom ön då vi också kunde se mycket av de sevärdigheter som erbjöds. Vi satt länge ute vid stranden och prata, om deras resor hittills och var de ska vidare. Båda hade de vart ute i över ett halvår och rest runt världen. Något jag också snabbt förstod att jag också måste göra. Det löftet hamnar under "Innan jag är 30" rubriken.

När vi skulle gå och lägga oss så träffade vi Dave och Ian från England som precis hade checkat in, de vart våra roommates och efter att ha berättat för dem vad vi skulle göra nästa dag så bestämde de sig snabbt för att hänga på.