Samoa - Fredag

Idag vaknade vi till frukosten. Vi hade pratat med vår chaufför Voo om att plocka upp oss och köra oss till hamnen och han stod reda för oss klockan 11. Han släppte av oss i tid till klockan 12 båten men då vi är i Samoa och inget är riktigt säkert så bestämde de sig för att ställa in den och vi fick två timmar extra i den lilla väntsalen. Jag hade tagit med mig skolmaterial för hela veckan men när båten anlände så hade jag redan gjort det mesta.

Det tog strax över en timme att åka till Savaii och väl där så stod alla öns taxibilar och väntade på oss. Vi lyckades deala till oss ett bra pris och vi bokade en chaufför som skulle ta oss till Samoa-Blowholes och tillslut upp till Tauna Beach Fales vid Manase.

Vårt första stopp var vid Samoa-Blowholes. Vet inte riktigt hur man översätter det till svenska men det fungerar så att då Samoa är öar byggda på lavasten så är grunden väldigt porös. Vid just den här stranden har det bildats hål från kusten till en bit in i landet. Detta pressar vattnet från vågorna in i hålen och får dem att spruta ut vatten högt över marken. Nästan som en gejser faktiskt. Häftigt var det i alla fall.


Stoppade man ner en cocosnöt i ett av hålen kunde den skjutas upp 65m i luften. Något vi vart rekommenderade till att inte prova. Något vi var mogna nog att följa...

Efter blåshålen så åkte vi till Manase och vårt nästa hem. Vi fick en ny Fale vid stranden och jag spenderade hela eftermiddagen med Luke och Dan i vattnet och pratade killsnack. Fick en lång genomgång på allt de har vart med om under deras nu 7månader långa jorden runt resa. Allt ifrån att ha dykt med vithajar i Syd Afrika till att ha gått på Fullmoon party i Thailand. Jag har redan börjat pricka in platser att besöka när jag väl ska ge mig ut.


Luke poserar framför vårt nya hem.

Vi fick även här middag och kvällen fortsatte med att vi spelade kort med hela gänget och vi studerade en Samoansk skolklass som var där på klassresa. De festade till ordentligt på stranden men verkade sköta sig så folk lät dem vara. Men det var häftigt att sjunga "In the jungle" tillsammans med 20-30 Samoaner på stranden i månskenet. Jag avslutade kvällen på stranden med Dave och vi pratade business och affärsidéer. Det är asien som gäller om man ska bli rik har vi listat ut...


EC05THF-2008 fast lite mera solbrända och mindre Guinnes

1 kommentarer:

Anonym | 25 mars 2009 kl. 20:39

Då har vi båda den jorden runt-punkten på sin lista! :):)