Att ta med till Australien

Jag har nu under ett halvår listat ut vad jag saknat från Sverige och vad jag ska ta med nu när jag åker ner igen:

Att ta med:
Ansiktskrämer och kamfersprit - Australien ligger långt efter i Grooming för män.

Skjortor - I Australien så är modet urtvättade linnen och badshorts som ser ut som en testbild från SVT2. Det är det stor brist på vanliga, stilrena skjortor. Därför har jag gjort mitt bästa på mellandagsrean och kommer åka ner med en 5-6st nya.

Jeans - Även bra jeans är det ont om. Speciellt den tajtare svenska modellen (tänk Nudie och Acne).

Tandkräm - Hade ingen aning om att Sensodyne Whitening kostar 68kr per tub där nere när den kostar typ 20kr här. Det är surt att lägga så mycket pengar på tandkräm när man har studentbudget. Då får mamma skicka med några istället

Souvenirer från Sverige - Japp, tro det eller ej men du kommer få massor med vänner där nere. Därför är det bra att i förväg köpa med svenska souvenirer till dina blivande vänner som du kan ge bort. Detta gjorde jag inte förra gången men själv fick jag en Bandan från Texas, Tequila och en flagga från Mexico och lite annat smått och gott från Belgien och Tyskland.

Saker att INTE ta med
Toalettprylar - Finns ingen anledning att släpa med dig schampo och duschgel. Kan ta upp mot ett kilo i resväskan och allting finns där nere (om det inte är Sensodyne tandkräm dock)

Mat, godis, trä - Då Australien är ett skyddat land får du inte ta med dig mat in i landet. Inte heller trä. Det kommer bara sluta med att du får slänga, alternativt äta allt i tullen på väg in i Australien. Inte värt alls.

Kläder - Det dummaste du kan göra är att köpa solskydd, flipflop och andra sommarkläder innan du åker ner "för att ha redo". Först och främst så är Sverige över ett år efter vad gäller mode och sen kostar allt en tredjedel där nere. Shoppa loss där nere, det gäller allt! (Utom Sensodyne Tandkräm så klart...)

2 kommentarer:

Anonym | 6 februari 2009 kl. 12:01

... och Axel då? Han du åkte ner med?

Anonym | 25 september 2013 kl. 21:19

TUSEN TACK för hjälpen, sitter här i panik vad jag ska och inte ska ta med mig. Åker på fredag så imorgon blir det att inhandla extra tandkräm! :)