Carhunting!

Idag började jag och James tidigt med att ge oss ut och jaga efter en bil till mig. Då jag fortfarande inte har hört hur det går med lägenheten så orkade jag inte vänta längre och laddade med kameror, anteckningsblock och VISAkortet så gav vi oss ut i bildjungeln.

Vi började med att avverka tre bilhandlare på vägen in till Southport och vi hittade inget av riktigt intresse men provkörde ändå en Ford Falcon. Den absolut längsta bil jag någonsin har sett/kört. Den vart det verkligen inte trots att den hade ett fördelaktigt pris på 3000dollar.

Senare efter att ha avverkat tre handlare till så hittade vi Southport Car Sales som var vårt sista och bästa mål för dagen. Där fanns det bilar mellan 2000-5000dollar (min budget ligger på mellan 3000-4000 så det var perfekt) och vi beslöt oss för att provköra tre bilar.

Först hittade jag en Ford Laser från 1994 i mycket bra skick, när jag gav mig ut för att provköra den så vart det otroligt spännande direkt då den hade manuell växling och spaken satt på fel sida... Men det gick ändå. Billig och ekonomisk bil men då jag ska ha den i nästan tre år funderar jag på något större.

Mysig liten bil men oj vad min hjärna var kluven vid växlingen.

Som andra bil hittade jag den jag egentligen ville ha. En Holden Commodore Wagon från 1999 för 4000dollar. Bilen i sig är värd nästan det dubbla men en liten hake. Den hade företags tryck över hela bilen. Physio MAXX "Helps you to get healthier". Den ser ju förstås sjukt ful ut men priset är bra och den skulle hålla alla åren. Måste fundera på om jag kan leva med skammen bara. Kanske jag kan ta en mindre försäkring då ingen vill stjäla den... Hum...

Haha de sade att det skulle kosta mellan 3000-6000 att måla om den. Om jag tar den till en mekaniker och de säger att den är perfekt så kanske det vore värt att lacka dit lite FLAMES eller en Ghostbusters logga!

Som tredje bil så hittade jag min baby, en 1991a Pajero 4x4 JEEP! Helt underbar verkligen. Stor nog att avverka Vietnam på några dagar och med en Jurrasic Park design så skulle den verkligen passa som Surfbil. 7 platser hade den också och kostade även den 4000dollar. Men då kostar den ju mer att köra, är gammal och det finns risk att den går sönder osv.

Haha oj vad coolt det här skulle vara, känner mig som om jag var i Jurassic Park


Ska kika mera på måndag, men jag har lärt mig att man ska ta bilen till en mekaniker så de får kika på den och se vad den går för INNAN man köper den. En sådan service kostar ca 300kr (50dollar).

Vilken gillade ni bäst? Om någon?

6 kommentarer:

Anonym | 21 februari 2009 kl. 15:27

Den med loggan, helt klart! Du måste ju ha något roligt att berätta för barnbarnen. "När jag var ung och studerade i Australien körde jag runt i en bil med Hälsologga..."

TUFFT!

Datorn tvingar mig skriva excire.

ChriZtoffer | 21 februari 2009 kl. 15:46

Är loggan lackad eller är det kanske bara dekaler på Commodoren? Om det är dekaler så är det ju bara att pillra bort och sen köra lite lackrengöring så ser den ju ut som ny. :) Om det däremot är lackat så röstar jag för Pajeron!

Anonym | 21 februari 2009 kl. 18:14

definitivt den sista ;)

Anonym | 22 februari 2009 kl. 00:07

2an hade som sagt vart nice utan logo, men kanske funkar ändå, va ju ganska ny också. Annars va 3an riktigt läcker! :P

Anonym | 22 februari 2009 kl. 02:10

1991 är förövrigt en fin årgång, or so I´ve heard

Anonym | 22 februari 2009 kl. 23:47

skit i jeepen iaf! bilen var loggan var rätt nice, lite ung och galen får du väl ta och vara! ;)