Två dagars Hous-Hunting

Nu har vi kommit igång på riktig. Jag känner att jetlaggen hänger med och gör mig lite senare än vanligt men ändå så är jag uppe ur sängen innan 10 varje dag för att ge mig ut och leta efter min drömlägenhet.

Jag och Desiree har letat igenom antagligen varenda fastighetsmäklare på hela guldkusten och nästan vart enda höghus och vi kan nu konstatera enkelt.

1. Det finns hur mycket som helst.
2. Vill man ha en lägenhet med 2 rum så kastas de till dig.
3. Desto närmare Cavill Avenue, desto dyrare.
4. ALLA HAR HAVSUTSIKT!
5. Vill du ha 3 rum, då vart det svårare.
6. Saker händer snabbt och man måste kunna säga ja direkt, annars blir det inget.
7. Guldkusten är otroligt vacker.


Jag och mina två vänner Desiree och Karen letar alltså efter en trepersoner lägenhet, detta lättare sagt än gjort då vi alla har olika kriterier.

Desiree
vill ha något nytt, flashigt och med en maxgräns på 225dollar/vecka

Karen vill ha något ställe att dumpa sina kläder på när hon inte är med sin pojkvän Steve för en budget på 200dollar/vecka

Jag
vill ha något flashigt, något snyggt, något möblerat, med gym och pool och andra faciliteter samt så klart en stor balkong.

Detta blir ännu svårare att försöka passa in då Karen kom till Australien för typ någon timme sedan (klockan är 02:07 här) och vi inte har kunnat prata med henne om vad vi har hittat. Men de vi har just nu på g är:

Waterfront tower - Våning 1, 3 rum för 520dollar/veckan - Desiree gillar den, jag hatar den och den är i Karens prisklass.

Vart vill jag sova?

Q1 - Våning 5, 19, 31 och 52. mellan 550-650dollar/vecka - Desiree är kär och planerar redan bröllop. Jag vill inte köpa någon omöblerat då de billigare inte har möbler och Karen vart livrädd när vi föreslog det över Skype.

Vart vill jag sova?

Genesis Towers - Våning 5, 3 rum för 550dollar/vecka - Jag gillar den skarpt, enkel, snygg, fräsch. STOR. Med typ 10-15m balkong och i ett hyreshus för pensionärer men med gångavstånd till partygatan.

Vart vill jag sova?


Så alltså, bäst skulle det så klart vara om vi hittade en möblerad bra lägenhet i Q1 till ett bra pris (600dollar/vecka). Annars lobbar jag starkt för Genesis då jag gillade tanten Barbra i receptionen och jag tror, att hon gillade mig också. Men Desiree var inte lika övertygad.

Ett tips från coachen till alla andra där ute som söker bostad, då alla fastigheter ägs privat så är förmågan att kunna erbjuda att man betalar alla 6månaderna direkt ett bra verktyg för att förhandla hyran med.

(För att ge er alla ett perspektiv på detta så kostar The Village, med 6månaders kontrakt 200dollar + 10dollar internet + 10dollar tvättmaskiner + 13dollar för en eventuell parkering. Detta är ett pris per person, och de priserna vi har på lägenheterna delar vi alltså på.)

2 kommentarer:

Anonym | 13 februari 2009 kl. 00:02

Ta det med stora fönster

Anonym | 16 februari 2009 kl. 11:19

Inte det beiga, fuuuul färg. inte för att jag ska bo där men...TA INTE DET! haha