Summering av helgen

Har inte skrivit på några dagar nu, har vart ganska intensivt. Förutom fredagen då som sniglade sig förbi som en följd av på oplanerade hajk. Sov middag en tre - fyra gången och käkade mat. Väldigt ohäftig dag.

Justja, under hela helgen har det vart ett Indy 300 race i Surfers Paradise. Detta betyder att de har byggt om hela Surfers Paradise till en enorm bilbana och nu under helgen körde de allt från Indy 300, Formula 3 och Stockcars. Vi hade biljetter tills på söndag men då staden var proppad med folk valde vi att gå ut på lördag kväll. Det visade sig att en biljett för att komma in på Cocktails and Dreams skulle kosta närmare 200kr men då vi känner Helena så fick vi 10 VIP biljetter och fick gå förbi den milslånga kön, sånt gillar vi.

Väl inne på Cocktails var det ett hav med folk och det var svårt att röra sig. Roligt var det dock. Jag valde att åka hem tidigare med några andra vänner från the Village och sen fick vi ta hand om några som hade haft det lite "för roligt" under kvällen. Jag gick dock och lade mig tidigast av alla den kvällen för att vara 100% till Indyracet dagen efter.

---

På söndagen vaknade jag tidigt för att vi skulle med bussen redan klockan 10. Tillsammans med Emilie, Desiree, Thomas, Thomas och Karen så drog vi oss in till ett pulserande Surfers. Vi visste inte riktigt vad som väntade oss men då bussen åker förbi en bit av banan så kunde man känna suget i bussen när bilarna på andra sidan stängslet susade förbi i hundratals kilometer i timmen. Peppade till tusen hoppade vi av bussen och gick mot huvudingången. Där löste vi ut biljetterna, fick armband och passerkort och vi var redo.


Kartan över området

Vi kom in precis i tid för att se förarnas parad när de åkte förbi i sportbilar och vinkade. Samtidigt hade militären en flyguppvisning med två Blackhawk helikoptrar som susade ovanför höghusen och plötsligt från ingen stans bröt en F-111 (jaktplan) ljudvallen ovanför staden. Adrenalinet var i topp och tävlingen började.


En av de många bilarna, svåra att fotografera, gick ganska fort

Vi hade till en början ganska dålig platser då vi hade köpt den billigaste biljetten för att få gå in på området. 350kr för bara inträdet. Ville man sitta i en publik skulle det kosta nästan det dubbla. Men vi kollade ett race och gick vidare. Då han vi även se massor med bootbabes, utställningar och äta cron-dogs. Vi lyckades även få gratis Indy Flaggor av en vakt.


Thomas med två bootbabes, mycket viktigt att fotograferas med dem tydligen

Vi vandrade runt nästan hela banan och när de hade kört två race ville vi ha bättre platser.

Jag: Ska vi inte fråga om vi får gå upp i ett höghus och kolla från taket?
Emilie: Klart vi inte får det, de är ju privata!
Jag: Det vet du inte förrens du har frågat!

Mycket riktigt, tio minuter senare stod vi på taket av ett 12 våningshus och såg ut över nästan hela banan. Precis i tid för att se helikoptrarna komma tillbaka och zickzaka mellan husen igen.


Utsikten från taket

Därifrån såg vi ett race till och sen bestämde vi oss för att avsluta dagen med att gå och äta. Det var på vägen ut jag hittade två utställnings områden som vi hade missat innan. Jag bestämde mig för att träffa de andra vid restaurangen senare och utforska lite själv. Då hittade jag en fotbollsplan full med militärfordon, bepansrade bilar, trupptransporter och till och med en Tigerhelekopter. Efter att ha smörat lite för piloterna fick jag peta lite på en Hellfire missil och även få en FlyArmy keps! Mycket värt.

Gick även in på Bundabergs öltältsområde, försökte få gratis Coca Cola i ett annat tält och såg en bilutställning. Sedan mötte jag upp de andra och tillsammans käkade vi en middag på Kamekazi som är ett trendigt japanskt uteställe vid Circle of Cavill.

På bussen hem hände dock den skummaste grejen hittills. Då jag hade blivit solbränd i ansiktet, hade på mig min FlyArmy kepa och viftade med min flagga så tyckte alla att jag såg ut som ett riktigt Indy fan. Så de tog bilder av oss, då hör jag mannen framför mig fråga mig.

Mannen: Jag skulle vilja köpa din flagga!
Jag vart väldigt fundersam, jag fick den ju gratis inne på området.
Jag: Varför då?
Mannen: Jag har en fyraårig son hemma som inte kunde komma till Indyracet och han skulle bli väldigt glad av den flaggan.
Jag: Givet vis, här har du. Sade jag och räkte över flaggan till honom.
Mannen: Nej jag vill köpa den av dig
Jag: Men det är ingen fara, ge den till din grabb. Han behöver den säkert mer än vad jag gör.
Mannen; Nej du får 10dollar för den (50kr)
Jag vart minst sagt överraskad.
Jag: Du får den gratis, inget problem. Men okej då.
Mannen: Bra här har du, nej vänta jag har bara 20dollar sedlar (100kr). Äsch det gör inget, du får en sån istället.

Då var det bara att tacka och ta emot. Det roligaste var dock att mina vänner som också hade likadana flaggor satt och gapade ! Hoppas killen blev lycklig bara!


Så ser man ut på Indy

2 kommentarer:

ChriZtoffer | 27 oktober 2008 kl. 22:06

Nä nu jäv.... fan nu blir man ju riktigt avundsjuk här! :P Hålla på å gå på såna dära tillställningar! Fusk jue... ;)

Anonym | 28 oktober 2008 kl. 09:16

Nu Nicklas nu blir pappa riktigt
glad och avundsjuk min gamla dröm
att se en sådant tävling har blivit
sann via dig.Min tävlings karier var kort men intensiv fast i mycket
långsammare bilar på Mantorp och si
sådär åtta i publiken ...
Älskar dig pappa