Fiji - Måndag

Tisdag

Då vi bara skulle stanna på Bounty en dag så vaknade vi tidigt för att bege oss till nästa ö. För att åka mellan öarna så åker man med en katamaran som går fram och tillbaka varje dag. Katamaranen stannar vid en ö och man blir upphämtad eller avlämnad av en liten motorbåts-taxi. Därför vart det mycket motorbåt vilket jag gillar då jag inte har haft turen att få åka det innan. Men i alla fall. Vi sa hej då till Bounty och åkte katamaran en timme till tills vi kom till Kuata. Kuata var en mycket större än Bounty Island men också mycket mer autentisk. Resorten som vi stannade på drevs av en by och all vinst gick tillbaka till byn. Bra koncept tycker jag då Fijis regering inte gör något för sitt folk, de har inte ens polis...





När vi anlände stod halva byn på stranden och spelade gitarr och sjöng för oss, ett billigt turist-knep såklart men man kände sig verkligen välkommen.

Vi anlände men gav oss genast ut på äventyr. Vi åkte båt-taxi i en halvtimme till en annan ö där vi besökte en by, en kyrka och en lågstadieskola. Byn var även den väldigt fattig men skolan var förvånansvärt fin. Barnen var väldigt interesserade av vårt besök och frågade oss massor med frågor.


Barn: Hej vart kommer du ifrån?
Nick: Jag kommer från Belgien
Barn: Åh...
Nick: Vet du vart det ligger?
Barn: Klart jag vet det!
Nick: Vart ligger det då?
Barn: På kartan så klart!


Jag pratade också med en liten kille. Han undrade vart jag kom ifrån och då jag stod bredvid en karta så pekade jag ut Sverige. Han undrade då om det var fint där och jag log och ville svara "Ja det är jätte fint där, du borde åka dit någon gång, alla är jätte snälla där". Men när jag tänkte lite på vad jag precis skulle säga så kom jag på att det inte alls var så. Tvärt om. Han var ju både underutbildad och svart, han skulle få det riktigt svårt att passa in...



Under besökte vid byn passade vi på att handla lite turistkraffs vad byborna och vi fick även plocka ner kokosnötter från palmer, öppna och helt färsk kokosmjölk. Sen hoppade vi i båten och åkte tillbaka, det var nämligen dags för mat.


Have a good look dear, special price for you!



Väl hemma åt vi middag och efter det hade vi en brasa på stranden. Där satt jag och pratade med Jamie, en lärare från Australien om vårt besök till byn under dagen. Vi pratade om skillnaden i livsstil, värderingar och framtid. Kanske var barnen vi såg idag mycket lyckligare än vad vi någonsin har varit. För de vet inte vad de missar. Kanske kommer de ha mycket bättre liv än vad vi kommer få då de aldrig kommer uppleva så många krav som vi dagligen utsätts för. Kanske borde vi, istället för att skicka pengar till datorer, lära av dem. Hur man kan vara nöjd över det man har och bara njuta av nuet?

0 kommentarer: