Fiji - Tisdag

Vi skulle stanna två nätter på ön Kuata så idag gick vi upp tidigt för att äta frukost för att sedan åka iväg på hajsnorkling. Jag hade ingen aning om vad det skulle innebära så jag hade väldigt låga förhoppningar när jag satte mig i motorbåten. Vi åkte i ca 40 minuter, rakt ut i vattnet för att sedan stanna till mitt ute i ingen stans. Där skulle vi visst hoppa av för vi var framme.

Jag måste medge att jag var lite orolig för när vi hade hoppat av båten hade han just kunnat vända och vi var körda. Men jag tog på mig mitt cyklop och hoppade i. Jag höll på att tappa andan. Vart jag än kollade så var det koraller, flera fotbollsplaner med koraller. Nacken snurrade som en grammofonskiva för det var så mycket man ville se. Men toppen nåddes ändå när jag plötsligt ser en haj bara några få meter från mig. Adrenalinet pumpade och någon stans djupt inne i mig kunde jag höra en röst som sade "jag vill tacka akademin som gjort detta möjligt...". Men inget hände. Vi stannade vid korallrevet och hajarna började hopas snart kom det en till och sedan ännu en. Våra guider som följde med oss i båtarna hoppade i och började fånga fisk för att mata hajarna och plötsligt hade vi sex hajar runt oss, alla mellan 1-2m långa. Då började de ta tag i hajarna under buken och i fenan för att hålla dem kvar och vi fick klappa och krama hajarna. Det kan säker vara den mest extrema upplevelsen jag någonsin har vart med om...

Efter ca två timmar med hajarna så åkte vi tillbaka (det var nämligen dags för lunch) så vi åkte båt i 40 minuter till och då de var två båtar med turister ute så försökte de tävla om vem som kom hem först. Vi studsade som en vante i en tvättmaskin när vår lilla motorbåt for över vågorna. Nära döden upplevelse två på denna resa.

Väl hemma åt vi lunch och jag och Nick gick till rummet och snackade någon timme. Vi vart riktigt bra kompisar under resan och jag kommer verkligen sakna honom. De andra gick på en hajk till ett berg men jag hade bara tagit med mig flipflop så jag var inte så sugen på att klättra i berg.


Fem stjärnor och roomservice ska det vara! Jag har en bild på duschen också men den vågade jag inte lägga upp...


Jag och Nick

På kvällen skulle de ha en Fijiansk ceremoni där de förberedde Kava och maten vi skulle äta fick vi bara äta med händerna. Nu när resan är slut kan jag säga att vi inte fick dålig mat en enda dag under resan. Tvärt om så var det riktigt bra mat faktiskt. Trots att vi hade blivit varnade från flera håll innan om hur dåligt det skulle vara. Efter middagen vart det Fijiansk dans och eldkonst och kvällen avslutades med att vi satt under ett litet tak, spelade gitarr och drack kava fram till småtimmarna. Det kan inte bli mycket mer Fiji än så här. (Kava är en rot som går att likna vid kamomill te, väldigt känt i södra ocianien)




Våra nya vänner i deras uniformer

1 kommentarer:

Anonym | 6 oktober 2008 kl. 18:38

du ser plötsligt väldigt blek ut nicklas!