Fiji - Onsdag

Idag skulle vi byta ställe igen. Efter en frukost så hämtade katamaranen upp oss igen och tog oss den här gången dock inte till en ö utan till Awesome Adventures Wanna Taki Live Abourd Cruise. En båt som varje morgon ankrar i en ny bukt och därför alltid har en ny utsikt. Det enda vi visste angående den båten innan var att den varje vår hyrs ut som hostel till alla tävlare under "The Fiji Pro Surf contest". Bara kännslan av att få sova på samma båt och kanske i samma säg som Kelly Slater, Mick Fanning, Andy Irons och gänget var nervpirrande.

Det första vi gjorde var att bada lite och upptäcka att man kan hoppa från båtens topdäck ner till vattnet, ett fall på ungefär 5 meter. Jämför man med hopptornet på Lugnet så var det här en baggis. Efter några hopp och flertalet konster så drog jag och Adam på oss Cyklop och snorkel och simmade in till stranden för att spana på lite fler koraller. När vi sedan kom tillbaka såg vi att de andra hade lämnat båten för att ta en tur till en ö lite längre bort som tydligen skulle ha en speciell strand. Efter lite tjat så fick vi skjuts ut dit och vi hamnade på en ö som tagen från Lost eller Cast away. Några av oss stannade och stekte på stranden medans vi andra traskade i palmskogen och plockade kokosnötter, öppnade dem och drack kokosmjölk. Adam och Tomas hackade även in sina namn i en varsin palm medans jag och Nick gick på krabb-jakt.



Efter någon timme var det dags för lunch så båten kom och hämtade oss igen (det är viktigt att äta när man är i Fiji) och efter maten tog jag, Adam, tomas och Thomas två kayaker och paddlade iväg till en öde ö och började utforska den. Hela skogen var full med kokosnötter och stranden med krabbor och Adam såg två hajar ute i vattnet. Efter att ha utforskat i nästan tre timmar hade de skickat ut en räddningsbåt för att leta efter oss, lite smått skamsna paddlade vi tillbaka och vi märkte att vågorna hade blivit större "Det här kommer gunga oss till sömns gott i kväll tänkte vi".

Efter middagen förvandlades båten till en club vid Aya Napa eller Ibiza. Det var bara ungdomar på båten så det vart drinkar och lekar hela kvällen och vi vart goda vänner med ett gäng från Skottland och vi spelade Ring of Fire fram till klockan ett då det var dags att sova efter en lång dag. När jag gick ner till våningen med sängarna så kände jag att vågorna hade blivit ännu större och jag vart lite orolig då jag sov på övervåningen i en våningsäng.

Jag sov väldigt oroligt fram tills klockan tre då helvetet brakade lös. Hela undervåningen vaknade av tunga ljud från övervåningen, skrik och att båten gungade farligt mycket.

Jag var först upp på övervåningen och fick verkligen hålla i mig i trappan för att inte ramla. Uppe på övervåningen hade alla bord och stolar vält. Baren hade total havererat och till och med glassfrysen hade tippat. Besättningsmännen sprang fram och tillbaka i panik och visste inte riktigt vad de skulle göra antar jag. Då di var på en katamaran även nu så visste jag att den inte skulle välta med det var verkligen läskigt. Jag spanade ut över relingen och såg att den lilla motorbåten som används som taxi var fastknuten vid akten på båten. Vågorna var då lätt över två meter höga och det fanns stor risk att den lilla båten skulle ryckas bort och försvinna. Därför tog sig en av besättningsmännen ut till båten för att starta motorn ifall de skulle behöva köra in den till stranden. Detta såg en tjej från Skottland så hon sprang ner till undervåningen där alla sov och skrek "De startar den lilla båten, vi måste överge skeppet, ta med era pass!". Det var aldrig någon riktig fara men ett alarm som detta spred skräck i alla ombord och när kaptenen valde att flytta båten till en annan bukt så var paniken på topp. Men i och med att båten flyttade på sig och vågorna vart mindre så lugnade folk ner sig och vi kunde gå och lägga oss igen runt klockan fem. Men jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv... Nära döden upplevelse tre denna resa.

0 kommentarer: