Nya Zeeland - Dag 6

Vi vaknade tidigt igen och gav oss iväg in till Bluff centrum som som bestod av ett stängt cafe, en närbutik och några fabriker. Efter att ha avjutit en fullgod frukost bestående av mackor och bananer så gav vi oss iväg längs en väg som gick vid nya zeelands sydkust. Där hade vi fyra planerade stopp att göra innan vi skulle vara framme vid Dunnadin. Först åkte vi förbi en fossil skog som tydligen var 170miljoner år gammal. Jag var på tok för trött för att kunna visa något intresse så jag gick tillbaka till husvagnen och satt och pratade med några får medans jag väntad på de andra.

Det andra stoppet var vid en grotta vid en strand. Grottan gick bara att komma fram till då det var lågt tidvatten och vi hade tur. Det var som att gå in i en fantasy grotta då den var 100m lång och hade lätt 10-15m till till tak.


Min Batmangrotta! (Tillsätt musiken från Arkiv-X)

Vårt tredje stopp var tydligen Nya Zeelands sydligaste punkt (förutom någon liten tönt-ö). Mycket vind, och inget mer. Röd prick på min karta dock.


Den sydligaste punkten, där fanns, ingenting...

På vägen mot vårt fjärde stopp såg vi ett sjölejon på en strand, stor som en kossa nästan, dock hade vi ingen möjlighet att parkera och ta ett foto. Men men. Vårt fjärde stopp var en så kallad pingvinbukt där hundratals pingviner bodde. Idag verkade det ju vara rea på Macys eller något för inte en enda pingvin var hemma. Mycket tråkigt.

Efter vår upptäcksfärd så kom vi tillslut fram till Dunnadin, tydligen Nya Zeelands partystad då de hade hela sju restauranger!!! Vi åt vår första middag ute på en stonegrill restaurang och fortsatte med att gå till en Irlänsk pubb för att sedan gå till en Nya Zeelänsk bar. Höjdpunkten på kvällen var en kille som hade sin svensexa som hade klätt ut sig till Batman och sprang runt och räddade folk hela kvällen. Det vill jag ju också göra!


Nana-nana-nana-nana-BATMAN!

0 kommentarer: