Nya Zeeland - Dag 5

Idag vaknade vi klockan 9 för att möta vår tourgrup klockan 10 i uppehållsrummet för Milford Lodge. Vi fick signera lite papper där vi avsade oss eventuella dödsfall och sedan åkte vi till Milford Sound. Milford Sound är Nya Zeelands största fjord, 1600m höga berg och 300m djupa vattengravar med fantastiskt natur. Vi skulle paddla kajak där och efter att ha satt på oss termokläder och regnställ så paddlade vi ut i fjorden. Vi paddlade i två manna kajaker och det var fyra kajaker per grupp. Då vår grupp hade tre av de fyra kajakerna så började jag prata lite med den fjärde kajaken som roddes av en kille och en tjej. Jag började först prata med killen och de visade sig att de kom från tyskland men när jag började prata med tjejen så var hon svensk. Jag satt alltså i en kajak mitt ute i ingenstans i Nya Zeeland med en svensk bredvid mig. Världen är liten. Men det som var riktigt läskigt var att hon var roommate med Susanna, en tjej jag känner från Griffith och hon gick också på Griffith. Jag hade till och med pratat med henne i Susannas telefon och gett henne vägbeskrivningar till The Village. Världen är VÄLDIGT LITEN.


Vår guide, Jeff och Jag. WOW..! SICK!

Efter att ha paddlat en och en halv mil och sett sex sälar och flera vattenfall så begav vi oss tillbaka, trötta men lyckliga.

Nästa stopp var Invercargill, en liten småstad långt söderut på ön. Men efter att ha kört 300km så kunde vi inte hitta en campingplats. Vi försökte med en i utkanten av Invercargill men det visade sig vara en Trailerpark, eller långtids husvangs parkering. Max och Jeff som är från Canada och USA vart direkt illa till mods och efter att ha pratat med ägaren, som var en duktigt berusad man som tyckte att vi fick stanna vart vi ville så fick de nära på panik och vi åkte därifrån.

Jeff: En Trailerpark är inget ställe där vi borde vara just nu. Där bor fattigt folk utan förnuft. Dom vaknar innan soluppgången och sliter av saker från din husbil. Som Zombies fast värre.


När vi letade efter en ny husvangscamping så hittade vi den närmaste i staden Bluff, 22km från Invercargill som dock visade sig vara den bästa campingplats vi hade på hela resan. När vi kollade i Lonely Planet om vad vi skulle kunna göra dagen efter så läste vi detta:

Skabbiga lilla bluff är en hamnstad. Det finns inget att göra här.


Toppen tänkte vi, de andra stannade uppe och kollade på en film medans jag slocknade som ett ljus direkt efter maten.

0 kommentarer: