Risoul - dag 6

Idag Torsdag så gav jag mig ut tidigt med Maxim igen och idag följde Eleonore med, en av de få tjejerna som åkte snowboard. Det snöade fortfarande idag men vi körde hårt ändå, började köra mer och mer offpist i pudret och hittade några backar vi inte hade provat tidigare. Eleonore pratade även hon väldigt bra engelska då hon hade haft ett utbytesår i San Diego något år innan. Jag har nu förstått att alla som går ESGCI kan prata mycket bra engelska om man bara pushar dem lite, alla har hört rykten om hur fransmän är arroganta och inte vill prata något annat än franska. Detta kan vara sant för den äldre befolkningen men personligen tror jag att anledningen är att många Fransmän är blyga i sin engelska då den egentligen finns i särskillt stor utsträckning. Alla tv-program är dubbade, lika så biofilmer (även om det går att se orginalet nu för tiden) och de är väldigt insnöade på deras egen musik. Alltså finns inte engelskan där naturligt, inte som det gör i Sverige i alla fall där det står "Tryck/Push" på dörren till dagis.


Jag och Maxim i backen

På kvällen var det planer att vi skulle festa järnet men vi var så trötta så vi nöjde oss med att laga Ravioli, spela mer kort och sova tidigt. Det skulle verkligen bli sol dagen efter.


När vi sprang över till min lägenhet för att stjäla en bruk Ravioli så stötte vi på Tinman. Tinman var en av 60 brittiska telecom arbetare som var där och festade i en vecka. Där fanns även en skolklass från Newcastle på ca 300 studenter och totalt var det bara 3000st personer på resorten som är nästan 10ggr större än Romme alpin (Risoul 185km, Romme 19km). Maxim till höger.

0 kommentarer: