Risoul - dag 5

Jag vaknade 8:30 för att träffa Maxim 8:55 utanför hans lägenhet och den här gången var det jag som var tidig. Maxim hade svårt att vakna så vi sköt upp mötet en timme, men jag var redan klädd och hade brädan på mig så jag körde upp till toppen av berget och hoppade in på en tavärna där jag drack Te och läste en timme tills Maxim kom och hämtade mig.

Vi hade en helt okej dag även idag, det snöade fortfarande sedan gårdagen men det hade lättat lite. Vi var båda väldigt sugna på morgondagen då det hade lovats sol och med all den nya snön som hade kommit så skulle det kunna bli en fantastisk offpist.

Vi träffade även under dagen Maxims roommates Max och Geffory, samt deras vänner Margaux och Maelys.

Under kvällen hängde jag med Maxim och hans gäng i deras lägenhet, spelade Taboo på Franska vilket var otroligt svårt men gav revanch när vi spelade Neger och President.

På kvällen så skulle alla äta Raclette, för 20€ fick man äta hur mycket man ville och när jag kom dit hade jag ingen aning om var det var.

Raclette består egentligen av en delad rund ost på en ställning där den sitter framför en glödande stång som ständigt smälter det översta lagret av osten. Den smälta osten har man sen på olika sorters kött, bröd och potatis och till det hela dricker man rödvin. En otrolig upplevlese där studenterna sjöng sina studentsånger och alla åt och drack till vi sprack. TÄNK, OST PÅ ALLT! HUR MYCKET MAN VILL! OOOOST!


En typisk Raclette, inte min bild men väldigt lik

0 kommentarer: