Risoul - dag 1

Efter en vecka i pudrets paradis så är jag nu hemkommen till Paris igen. En helt fantastisk vecka med många nya vänner, erfarenheter och som sagt massor med PUDER!
Jag tar det från början.

Lördagen den 9e träffades vi klockan 6 vid Nation, det tar ungefär 15 minuter att gå dit så jag drog på mig allt pick och pack och började knata. Det var kallt det snöade lite lätt. Väl vid Nation såg jag direkt en grupp ungdomar med resväskor och förstod att jag hade hittat rätt. Jag förstod också först då vad jag hade gett mig in på, en resa med 300människor jag aldrig har träffat, som pratar ett språk jag inte förstår och vi ska resa till en plats som jag inte vet vart den ligger.

Det var svårt till en början att ta kontakt med folk men som tur var var det en kille vid namn Amin som pratade lite med mig tills ledarna började anlända. Till min förvåning och lycka så visste alla ledare vem jag var, tror att det var en ganska stor grej att för första gången skulle en utbytesstudent med på deras skolresa.

Jag hittade även Maxim och Dana som var de enda som gick samma BBA program som mig (läs föregående inlägg) och de pratade väldigt bra engelska och var väldigt trevliga. Nu kände jag att det här kanske skulle lösa sig.

Det var kallt och vi fick vänta två timmar på att bussarna skulle fara med oss, under tiden hann vi bli avprickade och fick en varsin t-shirt och en tomteluva. Vi hade fått våra uniformer.

När bussen väl lämnade strax efter 8 så satt jag och pratade med Maxim, Dana och en till tjej som hette Saila. Saila och hennes två vänner Tbone och Jordan vart senare mina rumskamrater.

Resan tog ca 12timmar och vi var tvugna att stanna varannar timme för att röka, ALLA RÖKER! Till och med innomhus, på hela resan, av de 100tals fransoser jag har träffat så har jag bara mött EN som inte röker. Helt fantastiskt faktiskt.

När vi kom fram till Risoul så snöade det tungt och vi fick gå den sista biten för bussen (bussarna, vi hade 5st) kunde inte vända högst upp. Så alla tog sitt pick och pack och började knata till de höga alplägenheterna, vi vart tilldelade ett rum på fyra och lassade in våra grejer.

När vi hade fått vårt rum skulle vi få våra välkomst paket:

4 lådor med mat och städmedel
Två armband som ger oss gratis inträde på Risouls klubbar och barer
Liftkort med foto
Kartor
Scheman för aktiviteter
Drink-kort på 15€
Samt två flaskor Vodka.

Välkomna.

På kvällen lagade jag mat till mina roommates och vi tog det lugnt, det hade vart en lång resa.

0 kommentarer: