Mexikanskt teparty och Leksands bröd!

Har som ni kanske sett inte uppdaterat min blogg på länge, detta på grund av en blandning av studier, nöjen och strul i cyberspace. Men nu ska jag försöka sammanfatta mina senaste dagar!

Torsdagen den 21 passerade förbi sakta men säkert, förutom av den lilla anledning att jag vart VIP inbjuden till Cocktails and Dreams då de arrangerade en fest för ANSA, en norsk studentgrupp på universitetet. De hade hyrt hela övervåningen på Cocktails och arrangerade med gratis bussar, inträde och mat till alla.

Jag som dock har nöjet att känna Helena som arbetar som bartender där och råkar vara både norsk och den ansvariga arrangören för själva festen fick lite extra VIP med gratis taxi fram och tillbaka och även fria drinkar i baren. En mycket trevlig kväll som dock fick lov att sluta redan klockan 1 då jag har economics for managers redan klockan 10 dagen efter och jag är mogen nog att prata pension.

Fredagen den 22 så hade jag bytt lärare och lektionstid för min Economics for Managers tutorial och hade istället klass från 10-13 vilket jag är väldigt nöjd med. Den nya läraren var inte bra, men han var bättre i alla fall. Fredag kväll vart en filmkväll i the village och vi kollade på Djävulen bär prada och Fear ant Loathing. Men jag var trött och lade mig tidigt. Förstår inte att jag tydligen har blivit en morgonmänniska istället för den nattuggla som jag alltid annars har varit. Att sitta uppe med CH och snacka om inget fram till klockan 4 är det inte tal om längre. Nu går jag upp 7 på morgonen istället (bortsett från helger, då blir det 9).

På lördagen den 23 åkte jag först till Australia Fair och skrev ut några foton och drog senare till Surfers och träffade vänner.



Men dagens höjdpunkt var på kvällen då the Villages Olympics inträffade. Ragu som jag bor med lagade kryddstark mat till över 20 personer i vår lägenhet och alla var dressade i sitt lands flaggor och färger för att sprida lite patriotism här på guldkusten. Kvällen eskalerade till spel och lekar, långa samtal, dans och annat flum. En av de roligaste kvällarna här! (Har någon annan än jag tänkt på att jag brukar skriva så?)




På söndagen den 24 åkte jag, Ragu och Thomas till IKEA som ligger på väg till Brisbane. Där skulle vi leta efter mattor och sängkläder och allt vad man annars kan tänka sig ha nytta av från IKEA. När jag kom in genom dörrarna till detta enorma komplex till konsumerismens ära så vart jag stolt, stolt över att vara svensk.

Gula och blåa färger överallt, allt såg precis ut som det gör i Sverige och överallt. Lekrummet hette fortfarande Småland, handdukarna Saxå och skrivbordet Flitig. Efter att ha fått svenskinredningskultur kastad i ansiktet i flera timmar begav vi oss till kassan och möttes där av det coolaste jag har sett hittills. Den svenska mat marknaden. Här kunde man köpa Köttbullar, Ahlgrens bilar, Daim, Leksandsbröd och allt som man kan förknippa Sverige med. Min dag var gjord!



Igår så drog vi in till surfers tidigt för att surfa. Idag hade jag dragit med mig Andres och Daniel som är två nya mexikanare jag har blivit bra kompis med under helgen, bland annat från middagen. Det var deras första gång de skulle prova surfing och vi hyrde hela kittet till dem och begav oss ner på stranden. Dumma som vi var hade vi inte kollat vågorna först så vi möttes av en dyster syn. Whitewash och fem brytningar vid stranden, vilket är dåligt. Men vi låg i i nästan två timmar och hade trots vädret väldigt roligt. På kvällen hade vi åter igen Tonfisksmiddag och alla från gänget kom över och vi började diskutera Amerika och deras sjukvårdssystem, vilket verkar vara väldigt åt helvete.

Kvällen avslutades med att vi kollade på south park och mexikanarna kom förbi och drack Te.

Slutligen så har jag idag setat hemma hela dagen och försökt komma underfund med hur jag ska bygga min uppsats på bästa sätt. Ska nämligen lämna in en Essay Plan i morgon i ämnet Emplyment Relations. Blir spännande. Till skillnad från gymnasiet handlar det här inte om att analysera och komma på med egna ideér utan att bara skriva ned vad andra har skrivit tidigare och referera. på 1000ord (ca 2-3 sidor) är det inte ovanligt med över 20 referenser. (vilket betyder att man ska ha läst 20 journaler vilka varierar mellan 4-40sidor...)

0 kommentarer: