Parad, Wakeboard och IKEA. VINNANDE KOMBINATION!

Idag har jag haft en av de absolut bästa dagarna i mitt liv.

Jag vaknade klockan 7 för att vara redo till klockan 8:30 då jag, Martin, Kane, Axel och Martin drog iväg till Brisbane. Då det är 17 Maj och Norges nationaldag så hålls det årligen en parad på Brisbanes gator till Nationens ära. Vi diskuterade lite varför de firade egentligen och kom fram till att de egentligen bara firar oss svenskar, då vi numera slipper dem.


Lämmeltåg! Alla ut för stupet! HEJJA!

Så klart måste jag ju alltid vara lite rebell så jag smög med mig en Sverigeflagga till paraden och den vart genast bemött med blandade åsikter. Några mordhot, många småtjejer så snabbt ville påpeka vem som faktsikt van Eurovision Song contest (som tydligen är kallat Grand Prix i norge?) samt en hel bunt Svenskar med norgeflaggor som vågade sig fram och hälsade. Vilka förädare verkligen.


Represent!

Efter en timme dissade vi norrmännen och begav oss till Logan där vi skulle åka Wakeboard. Axel och Martin (svenska martin) hade förståt fördelarna med att gå i ett tåg fullt av blonda tjejer med respektabla utseenden så de dissade vår Wakeboard. Men vi gav inte upp. Efter att nästan ha kört vilse så hittade vi Logan Cable Park mitt ute i ingenstans. Betalade 300kr för ett tvåtimmarskort och hyra av utrustning och vi gav oss iväg. Först upp på brädan var jag på mitt andra försök. Martin var tätt efter men Kane hade det svårare. Under två timmar så drogs vi längst en kabel runt en sjö varv efter varv. Martin provade några hopp och rails men jag tog det lugnt och försökte få kontroll på fanskapet vilket jag faktiskt fann lättare än jag trodde. Typ som att åka knapplift med snowboarden, fast på plan backe, och skitfort...

Vi hade turen som kom dit på en lugn dag, när man väl föll av så var det bara att simma till land, ta av sig brädan och ställa sig i kön igen. Kön tog max 5 minuter idag så det vart två intensiva timmar. Det var några riktigt bra åkare där men det var en som riktigt stod ut, en kille i gröna shorts och utan hjälm som från vattenytan kunde få upp hopp på runt 3 meter. Vi pratade lite om honom och om hur länge han måste ha övat:


Stor kille: Vet ni inte vem han är?

Vi: Eh nej?

Stor kille: Han är nummer ett!

Vi: Vadå?

Stor kille: Han är den nu regerande världsmästaren!

Vi: Oj?


Efter två timmar så höll mina händer på att gå sönder. Jag lyckades få upp bra fart, lyckades komma iväg i alla starter och landade till och med ett hopp. Jag sken som en sol och de gjorde de andra också. Men oj vad hungriga vi var.


Två timmar senare möra men lyriska. Martin, Kane och Jag

På vägen därifrån kom vi på att vi bara var nån kilometer frå IKEA och beslöt oss för att göra ett besök där och tur som vi har så hade vi två timmar på oss innan de stängde.


NOM NOM! Höga poäng från den franska mästerkocken. Som sniglar fast inte!


Vi började med att äta lunch, svenska köttbullar med potatismos, brunsås och lingonsylt. En riktig succé enligt Martin och Kane. Till min lycka hade de fortfarande lussebullar kvar så jag fick grabbarna att prova det också. Men när jag satt och tittade ner i min tallrik, hårt fokuserad på att plocka bort alla russin så hör jag:


Martin: Mmm! De här var goda!

Jag: Kul att du tyckte det!

Martin: Speciellt med såsen.

Jag: Vilken sås?

Jag tittar upp och ser Martin till min stora fasa doppa lussekatten i brunsåsen.

Jag: NEEJ VAD GÖR DU?

Kane: Sylten är också riktigt god. Sen stoppade han in sin lingonsyltade lussebulle i munnen.

Jag: VAD HÅLLER NI PÅ MED? SÅ DÄR GÖR MAN INTE?

Kane och Martin: Varför inte då? Det är ju jättegott!

Jag: Man bara gör inte så... säger jag förtvivlat och fäller en tår.



NOM NOM NOM! Våldta svenska traditioner! Jo jag tackar ja!

Efter lunchen börjar vi springa gatlopp på IKEA. Köper lite händiga hängare och filtar och avslutar med att shoppa lös på "The Swedish Foodmarket". Så klart så poserade vi lite med Leksandsbrödet. Jag köpte IKEAs svenska kokbok (36kr), godisnapppar, köttbullar och en glass. Livet leker!


Posé! Jag och Kane visar vart skåpet ska stå! "Vad är det här?", "Det är Leksandsbröd!", "Men varför är det runt?", "För att det är LEKSANDSBRÖD!"

Efter vårt äventyr begav vi oss hem, då träffade vi Kat och Sarah som kom förbi Metron och snackade lite och spelade gitarr med Axel, Zak, Andy och Arne på trappan utanför Axels hus och avslutade kvällen med att kolla på reprisen av melodifestivalen. Jag är mycket förvånad över att Norsken vann och att Sverige klarade sig så bra. Storbritannien var den värdiga vinnaren den här gången.

Nu ska jag sova, surfing i morgon klockan 8 och skola på eftermiddagen. Snart är terminen över och jag har börja söka jobb på nattklubbar nu för min vinterledighet. Spännande grejer!

4 kommentarer:

C | 17 maj 2009 kl. 17:41

Jag mår ju illa av bara tanken på brunsås+lussebulle. Crazy french-guy! Hälsa honom: Tu est un fou!

Leonard | 17 maj 2009 kl. 19:06

Hej! Har frågestund på min blogg nu, fråga vad du vill! :)

Trevlig kväll!

Leonard

ChriZtoffer | 18 maj 2009 kl. 12:15

Haha härliga lirare! Nästan så att man måste prova kombon lussebulle & brunsås/lingonsylt nån gång. :P Tvivlar ju starkt på att det är gott men säger en Fransos det så...

Louice Magnusson | 30 juni 2009 kl. 20:59

Vad gött de ser ut med wakeboard :)