Frågor

Skriv en fråga, gällande vad som helst, till exempel: Hur mycket det kostar att plugga i Australien, vilken medeltemperaturen är eller om det finns köttfärs att köpa. Svaret kommer i ett inlägg så fort jag hinner!


Ska jag välja Sydney eller Guldkusten?
Är det bara för en termin så rekommenderar jag verkligen Surfers Paradise och Guldkusten. Här kan du leva livet som taget ur en resekatalog med surfing och semester under dagarna och fester och äventyr på kvällarna. Du har också möjlighet att utan problem ta dig till Brisbane, Noosa, Byron Bay och Sunshine Coast för att se mer av Australien.

Angående Sydney så vet jag som sagt inte om det är bra eller dåligt. Vad jag har hört dock så är Sydney korad till den bästa staden att leva i världen men jag har också hört att Bondi beach är otroligt överskattad. Googla lite på det, se filmer på youtube och försök att skapa dig en bild av världen här borta.

Är det svårt att hitta boende?
Nej det är det verkligen inte, du kan om du vet hur du gör hitta ett boende och flytta in samma kväll. Men det kan vara krångligt i början men universitetet hjälper dig gärna. Självklart är det svårare om du är specifik. En trea på minst 50e våningen i Q1 för under 4000kr i månaden per person var väldigt svår att hitta.

Det ser ut som om du har semester på alla dina foton. Pluggar du något?
Den här frågan får jag ofta. Grejen är den att vad vi tolkar som semester är palmer, sol och stränder och ja det finns det gott om här nere. Men detsamma gäller för Australiensarna. När jag visar bilder på mitt hus hemma och när jag vi har 20cm snö på postlådan så säger de att det är paradiset och kan inte förstå varför jag flyttade hemmifrån.

Sen pluggar jag fulltid, hade turen att jag lyckades pricka in tre av de fyra jobbigaste ämnena förra terminen så jag var låst i uppsatser. Den här terminen har jag bara en uppsats och annars har jag prov. Därför blir det mindre "sitta och nöta" och mera gå på lektioner och plugga uppgifter.

3 kommentarer:

Charlott | 14 maj 2009 kl. 16:31

Hur går det med jobb sökandet?
har du hittat något?
har du sökt?

andrea | 14 maj 2009 kl. 19:25

Hej, jag kommer ner i Juli, men måste boka hostel i några veckor. Några tips? :)

Anonym | 19 juni 2009 kl. 00:37

Undra bara hur jobb situationen är nere i australien, är det svårt att skaffa jobb?