SYDNEY dag 2

Idag började vi med att gå och äta en australiensisk frukost (ägg, bacon och mer bacon) på något litet fik och sedan börja vandra in mot Sydney igen men den här gången genom den botaniska trädgården vilken låg riktigt nära vårt hotel då vi bodde mellan Woolloomooloo och Potts Point.

När vi kom fram till parken så såg man genast operahuset i bakgrunden och allt vart plötsligt väldigt overkligt. Denna symboliska vit byggnad som jag hittills bara har sett på tv och bilder var nu bara några hundra meter ifrån oss. Kamerorna gick varma och antagligen ägnade vi inte nog mycket tid åt att upptäcka parken utan skyndade oss mot operahuset.


Jag langar Blue-Steel framför Operahuset

Väl där vandrade vi runt byggnaden och tog fler foton, vi gick även in och funderade på om vi kanske skulle passa på att se en opera när vi ändå var där. Jag fick fråga i informationen om det fanns biljetter kvar och det gjorde det mellan 106-260dollar per person, men jag fick också reda på att om man köpte en guidad tur av operahuset så kostade biljetterna bara 50dollar så vi köpte en tur för 30dollar var och lade sedan till 50dollar var och fick varsin platinum plats värd över 200dollar.

Vi fick också en guidad tur genom operahuset och dess olika lokaler vilket var en riktigt häftig upplevelse.


Jag och min Mamma framför Sydney skyline!


Träffade en kul kille där...

Efter vår tur så hade vi några timmar på oss innan vi skulle se operan vi hade bokat för kvällen så vi började vandra in mot Sydney Centrum där vi på vägen hittade en The North Face butik och då alla är med i samma organisation så gick jag in och bekantade mig lite med de anställda, köpte en t-shirt och tog lite bilder av inredningen.

Vi vandrade sedan vidare och såg en stor del av centrum och vi åt på en Food court innan vi sedan vandrade hem igen för att byta om till operan.

Efter att ha tagit en taxi till operahuset så skulle vi se operan Peter Grimes. Då vi hade sett några affisher runt om operahuset som visade en 1600tals maskeradbal så trodde vi att det var något sådant som väntade oss, men till vår förvåning var det en dramatiserad opera om det deppremerande livet i en fiskeby i England under tidigt 1900-tal. Dock var det en väldigt imponerande show med lysande artister.

Efter operan hade det börjat regna massivt och det var omöjligt att få tag på en taxi så vi gick in mot centrum igen i jakt på en bil men då vi inte verkade ha någon lycka så gick vi istället till den omtalade klubben The IVY vilket är den absolut coolaste clubben jag har varit på och det gjorde ont att gå därifrån.

Efter The Ivy fick vi tillslut efter många om och men en taxi och åkte hem och sov igen.

0 kommentarer: