Vilken är din favoritfilm?

Jag har funderat på en sak, om man frågar någon om vilken dennes favoritfilm, eller idol eller favoritfärg är så får man ofta ett tvivelaktigt svar tillbaka. Att man inte är beredd på att någon annan skulle värdera ens åsikter och därför inte behöver fundera på det. Trots att vi alla har någon film, bok, låt eller idol som betyder väldigt mycket för oss.

Personligen tycker jag att det är viktigt att veta sina egna värderingar så man kan ta snabba beslut och ge snabba svar och framförallt ge samma svar vid olika tillfällen. Att helt enkelt ta en minut och fundera över: Vem är jag? Vad tycker jag om? Vad tycker jag INTE om? Varför?

Jag antar att detta kan vara en omställning för många, då de faktiskt inser att din favoritfilm inte är den du trodde att det var. Kanske känner vi inte oss själva så bra som vi borde. Kanske är det också annat där djupt inne i oss som vi inte vet om oss själva.

Så prova nu, ta en minut och fundera ut svaren på dessa tre frågor. Kanske blir du förvånad. (Har du lust kan du ju dela med dig av svaren i en kommentar).

Vilka är dina fem favoritfilmer?

Vilken är den bästa bok du har läst?

Vilken är den bästa dagen i ditt liv?


Svaren kan vara svåra få fram ibland, men absolut inte omöjliga. Ge det någon minut så ska du se att det släpper.

Mina svar är:

Vilka är dina fem favoritfilmer?
Lord of War
Monty Python and the Holy Grail
Goodfellas
Catch me if you can
Wall Street


They say, "Evil prevails when good men fail to act." What they ought to say is, "Evil prevails."

Vilken är den bästa bok du har läst?
Atlas Shrugged - Ayn Rand

Vilken är den bästa dagen i ditt liv?

Min student 2008


Bill och Bull

4 kommentarer:

Tero | 19 mars 2010 kl. 23:16

Bra idéer!

Mina favoritfilmer är:
1. The Godfather
2. The Godfather – Part II
3. Beavis & Butthead Do America
4. Bad Taste
5. Monty Python and The Holy Grail

Min favorit böcker är:
Awareness av Anthony de Mello

För den bästa dagen fråga jag kommer att ge en naiv svar: idag

-Tero
http://isokauppila.blogspot.com/

Caroline | 20 mars 2010 kl. 19:11

Filmer:
Titanic
Dagboken
Australia
Blood Diamonds
Life of David Gale

Bok: Kärleken av Theodor Kalifatides

Dag: Most likely 18-årsfirandet med mina vänner

Axel | 21 mars 2010 kl. 12:14

Mina favoritfilmer är:

Slumdog Millionare
Good Bye Lenin
No country for old men
The hurt locker
Pulp Fiction.

Min favoritbok (efter mycket tänkande):
I mörkret hjärta av Joseph Conrad

Den bästa dagen i mitt liv:
9:november 2004.

Charlott | 22 mars 2010 kl. 15:25

Mina fem favorit filmer:
* Twilight
* New Moon
* Remember Me
* Miraklet i New York

Den sista såtr mellan: Tarzan, Wild Child och harry Potter och den flammande bägaren.

Min favorit bok:
* Hela Twilight serien XD(ser det som en bok kanske...)

Bästa dagen i mitt liv:
Vet faktiskt inte.