Frågor och Svar

Skriv en fråga, gällande vad som helst, till exempel: Hur mycket det kostar att plugga i Australien, vilken medeltemperaturen är eller om det finns köttfärs att köpa. Svaret kommer i ett inlägg så fort jag hinner!

Hur mycket utgifter har du per vecka, månad eller rent av termin?
Hur mycket i mat, el, internet, hyra, osv osv?

Det här egentligen den vanligaste frågan jag får och också den svåraste att svara på. Jag har kört på budgeten att CSN betalar skolan som går på 48000kr per termin samt hyran som ligger på runt 30000 per termin. Så det ger dig bara ca 10 000kr kvar. Dock brukar jag säga att du behöver 4000kr i månden för att överleva, detta inräknat telefon och beroende på vart du bor även internet.

Sen behöver du pengar för att kunna betala deposition på lägenheten, skolmaterial, surfbräda och allt annat som är viktigt.

Hur är det med jobb? Svårt att hitta med svenska erfarenheter? Hur är det att både studera och jobba samtidigt?
Vad gäller jobb så tror jag att det aldrig är riktigt lätt att få jobb men inte är det svårt heller. Om du visar att du vill ha jobb och du ligger på och söker så kommer du få ett jobb. Där jag jobbar på Harbour Town så ser jag dagligen nya annonser i skyltfönstrena om lediga jobb. Dock ser jag också på de personer som kommer in i min butik och lämnar CVn att klassen är låg på folket. Är du motiverad och har en god attityd så kommer du långt.

Jag jobbar ca 15-20 timmar i veckan och tycker inte att det stör alls. Jag får mindre tid för surfing och fest men det gör inte mig något alls då jag får pengar, erfarenhet och ett grymt team som jag jobbar med.

Vad har du för tips om boende den första tiden? Har funderat en del på campus för att verkligen komma in snabbt.
Jag brukar säga att det är bra att bo på Campus första terminen, lättast att hitta vänner då och att komma in i systemet, då skulle jag rekommendera Metron eller The village, Metron var min favorit men det är mer röj på the village. Efter en termin där så har du hittat nog många vänner för att dela en lägenhet med terminen efter.

Hur gjorde du med flygresan ner? Vilket bolag åkte du med?
Jag har bokat alla mina flygresor genom www.flygstolen.se, kanske går att spara någon hundring på någon annan sida men jag har alltid fått grym service där så jag är nöjd. Bästa flygbolaget är Singapore Airlines enligt mig. Helt okej flygplan och Singapores flygplats är ett av mina favoritplatser på jorden! (Strax efter mina kusiners hus i Aspeboda, Kyrkogården Pere lachaise i Paris och Law biblioteket på skolan).

0 kommentarer: