Nya frågor med nya svar

Fick ett nytt mail här om dagen och tänkta passa på att lägga ut mina svar även här på bloggen för kanske kan det hjälpa någon:


Hur är lärarna på Griffith?
Lärarna här på Griffith tycker jag är riktigt bra, man har dock två olika typer av lärare. Först en föreläsningsledare som pratar på föreläsningar. Sen har man även vanliga lektioner som behandlar vad föreläsningarna har tagit upp, där har man andra lärare som man bygger en personlig relation med. Hittills har jag bara haft problem med en lektions lärare men jag bytte klass och fick en annan jag vart nöjd med.

Vad är klassen på eleverna på Griffith?
Klassen på elever är spridd, först finns Australiensarna som börjar universitetet när de är 17-18 och kan därför vara barnsliga. Sen finns utlandsstudenterna som hälften är här för att festa och andra hälften är här för att skapa sig en bättre framtid. Sen finns det så klart några tusen till studenter i åldern från 17-50 alla med egna mål och tankar om skolan. Så det är blandat, men det är det väl överallt. Det finns totalt 12000 elever här så du får väl välja vilka du vill umgås med.

Är det lätt att plugga även om man bor på ett partyställe?
Surfers är ett partyställe men surfers är även väldigt litet. Man märker inte att man bor bredvid australiens svar på St Tropez om man inte bor mitt på huvudgatan. Igen så är det upp till dig om du vill vara seriös i skolan eller festa varje dag, båda målen går lätt att uppnå här.

Är det hård press i skolan?
Jag kör ett helt program, Bachelor of Business, Marketing. Är nöjd med mitt val, kan tycka att det är lite lätt första året då det är mycket baskunskaper som ska in som jag känner igen från gymnasiet. För andra kan det vara helt nytt att räkna med diagram, grafer och statistik. Samt så läste jag organisation och ledarskap redan på gymnasiet och hade därför redan grundkunskaper i de ämnena. Men det blir svårare senare i år två då man väljer inriktning.

Är det lätt att fixa boende där nere?
Du kan fixa lägenhet här nere på en dag om du vet hur. Det visste inte jag men det gick bra ändå. Skolan hjälper dig med allt och det dom inte kan hjälpa dig med hjälper jag eller någon annan student gärna dig. Vi har alla vart i samma situation. Surfers Paradise är väldigt litet som sagt så kolla upp Main Beach, Paradise Point och Chevron Island också. Alla på gångavstånd till partygatorna och havet men mycket billigare och tystare. Skolan ligger i ett område som heter Southport, närliggande områden är Ashmore och Labrador. Kolla på Google Maps och försök att skapa dig en bild av vart du ska innan du åker.

Finns det många svenskar på skolan?
Jag har träffat en bra bunt med svenskar och alla är lika trevliga. Men att umgås med svenskar är egentligen något jag håller mig ifrån. Träffa och bo med svenskar kan jag göra hemma. Det kan kännas som en säkerhet i början men inget jag är ute efter då jag hellre passar på att umgås med lokalbefolkningen eller andra internationella studenter.


0 kommentarer: