Utbildning

Har funderat en hel del på utbildning och skolning de senaste dagarna och framförallt på hur det faktiskt har möjligheten att forma oss som individer. Utbildningar är bra, men det är väl allmänt känt att det inte finns något som hämmar kreativitet så mycket som utbildning. För i skolan säger de hur det ska vara och allt annat är fel.

Funderade därför på vad mina lärare har sagt åt mig under årens gång antagligen på något sätt har gjort mig till den jag är.


Skriv Nicklas, skriv så mycket du orkar och sen lite till - Gunilla, min första lärare

Barn ska läsa barnböcker för om du läser vuxenböcker nu då fins det ju inga böcker kvar att läsa när du blir vuxen - Min lärare i Svenska årskurs 2-4.

Barn ska inte skriva med bläckpennor, det är farligt för er - Samma lärare

Jag hörde att du var lite sjuk så här är en bok med dikter som du kan läsa hemma - Samma lärare igen som gav mig en 400sidors bok med dikter när jag var förkyld i tvåan och det bästa jag viste var att läsa Jules Verne böcker. Vilken tur att hon fortfarande är lärare idag, hon som hade så god hand med barn.

Datorer gör inget annat än stör undervisningen - Lärare jag hade i Engelska i trean.

Det är frågan om någon vet hur det egentligen fungerar - Gymnasielärare i Datorkunskap som försökte förklara hur en processor fungerar.

Det är dumt att ta chanser, inget bra har någonsin kommit från det - Syokonsulent

And what do we have here? A break even point - Lärare i Paris jämför kontantkort och abonnemang till mobiler

The french invented philosophy because they have the language with the most words - En annan lärare i Paris som tyckte om att hitta på saker

Jag hatar att komma hit varje morgon och se er - Mattelärare som kanske borde hitta ett nytt jobb...


Tänk vad utlämnade barn är till sina lärare, de har helt klart makten att göra eller förstöra elever och deras framtid.

0 kommentarer: