Lyckan att vara svensk

Imorgon är det Sveriges nationaldag, flaggor bör viftas och sånger skall sjungas. Har setat och funderat på Sverige under kvällen och lyssnat på det absolut bästa och värsta i svensk musik.

Som summering så kan jag bara komma att jag är otroligt lycklig för att jag är svensk. Stolt och lycklig.

Det finns inget vackrare land än Sverige, det finns inget vackrare folk än Svenskar. Ett land med röda hus och vita knutar. Med både iskall vinter och böljande sommar (dock med 5 månader höst och 5 månader vår emellan dem...) och en fantastisk kultur.

Tänk viken lycka egentligen, att var del av de 0.0013% som utgör denna världs befolkning och tala ett språk som färre än så pratar. Kanske är det ingen enorm fördel att vara Svensk, vi kommer inte ta över världens ekonomi någon gång snart, vi har ingen utveckling skulle kunna ändra på hur kartan ser ut och skulle ryssen bestämma sig för att komma så skulle vi bo i hyddor och brygga vodka innan solen går ner.

Men kanske är det just det som är grejen, vi är inget speciellt, vi är lagom, och vi är stolta över det. Alla kan vara vilka de är och ingen behöver vara rädd för att sticka ut för det finns helt enkelt ingen standard. Trots att jag absolut inte vill bo i Sverige så vet jag samtidigt att jag alltid kommer vara välkommen tillbaka och jag ser mig i framtiden som han som på semestern åker hem till Sverige, går på Vasamuseet och åker skidor i sälen. Tar och andas ut på en brygga vid vällan eller går med barnen på Lisseberg.

Men trots att jag inte vill bo där så kommer jag alltid vilja vara en del av det. Det har inte gått en dag de senaste tre åren som jag inte har läst SVD och jag försöker hålla mig uppdaterat om allt annat som händer också. Jag lyssnar stolt och sjunger högt till Håkan Hellström eller Gyllene tider. Masjävlar kommer alltid vara en av mina favoritfilmer och jag har oräkneligt många gånger åkt till IKEA och köpt Leksandsbröd.

För även om jag kan ta mig ur Sverige så kommer Sverige aldrig kunna ta sig ur mig.

Så gör mig stolt imorgon, den 6e juni är en röd dag av en anledning. Sjung nationalsången, vifta med flaggor och måla dig blå och gul i ansiktet. Själv ska jag vakna till Ted Gärdestad och åka till IKEA för att sedan avsluta dagen med Sällskapsresan och Ballerina kex.

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
/: Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.:/



Man kan göra båda, en bild från när jag firade midsommar i Battery Park, New York. Majstång OCH Frihetsgudinnan på samma bild. EPIC!

3 kommentarer:

pappa Tomas | 5 juni 2011 kl. 10:22

Jag skall spela i morgon den 6-te
på Djurgån,då skall jag spela en speciel låt ått dig .Kram pappa

Caroline Wrangsten | 5 juni 2011 kl. 15:35
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Caroline Wrangsten | 5 juni 2011 kl. 15:46

Gud vilket välskrivet inlägg, gick rakt in i hjärtat N!