En vän med en bil

Har haft en riktig bildag idag, drog till Supa Cheep Auto som är Australiens Biltema redan klockan 9, öppnade motorhuven och dök in. Bilen har bråkat lite med mig, hackat och vibrerat i körningen och jag vile ta mig en titt innan jag lämnade in den på lagning hos min mekaniker Emilio från Chile.

Efter att ha kollat igenom flera DIY filmer igår kväll så var jag riktigt taggad. Köpte handskar och en 71 delars verktygslåda med skruvmejslar och bultdragare (200kr, och så klart i en fin röd låda). Jag

Öppnade och kollade luftfiltret, såg helt okej ut så lät det vara.

Kollade oljan och fyllde på.

Kollade kylaren och fyllde på, skulle behöva tömma, rensa, täta och fylla på igen. Skall göra det någon gång jag har tid över och bra ljus.

Kollade servo-styrningen.

Tätade två lister som började bli gamla.


Men ändå så var inte motorn nå gladare. Så jag åkte till Emilio och frågade om han kunde lyssna lite på den. Han hoppade in i bilen och vi körde en vända, han funderade och vi diskuterade lite och vi kom fram till att jag måste ha vatten och skräp i tanken och att bensinen tänder fel.

Efter ca 15-20minuters hjälp släppte jag av honom och frågade vad det skulle kosta mig, han bara smajlade och vad mig komma över med en öl och vi kan byta brännslefiltret senare vid tillfälle. Riktigt bra kundservice!

Så jag åkte tillbaka till supa Cheep auto, köpt någon flouroserande grön vätska som skulle vara bra. Hällde i tanken och hällde på 30L bensin och efter bara någon kilometer så kände jag att det var bättre! FANTASTISKT!

Ska hälla i mer sån där vätska nästa gång jag tankar och sen bara göra det lite sporadiskt i framtiden.

Jag hade lagt undan 1000kr för att fixa det här problemet hos en mekaniker. Hela dagen gick på 620kr, då inklusive verktygslådan och 30L bensin! Fan vad man kan tjäna pengar om man vet vad man gör! Nu ska jag strax på lektion och sen har jag prov! WOOP WOOP!

1 kommentarer:

Sandra | 30 mars 2011 kl. 02:01

Många manlighets- och vuxenpoäng där du :)